© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam
© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam

 

NAPI PLUSZ  - HÍR-HALOMÉTEL, ITAL...  - KORZÓ    - FACEBOOK   - X 

 
Naptár
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos
 

 https://twitter.com/CsitariPress

Blog

https://hu.euronews.com/ 

IMPRESSZUM
 

 

 

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 

 

 Klikk a Képre!

 

 

Gazdaság és Közélet 2006-2025

 
Forgalom
Indulás: 2006-09-02
 
Gazdaság és Közélet - nyomtatott
Gazdaság és Közélet - nyomtatott : Svéd minta: A bioetanol mérföldkövet jelent az autóipar számára

Svéd minta: A bioetanol mérföldkövet jelent az autóipar számára

A svéd Saab idén ünnepli 60 éves évfordulóját. A céget 1947-ben alapították repülőgép mérnökök, a ma prémiumautóiról ismert vállalat eredetileg repülőgépeket gyártott. A Saab mai napig büszkén vállalja és folytatja a repülőgépgyártásból eredő genetikai hagyományait, melyek egyik lényeges eleme a folyamatos innováció és a biztonság elsődlegessége. A márka három alappillérre épül, a első az innováció, a második a repülőgépes múlt, a harmadik pedig a skandináv gyökerek.

 

A Saab 30 éve vezette be a turbó technológiát a gyártásba, azóta is számos biztonsági és kényelmi berendezés bevezetésében volt úttörő. Jelenleg az alternatív üzemanyaggal működő – nevezetesen a bioetanollal üzemelő biopower - gépkocsik bevezetésében és elterjesztésében játszik a Saab Európa szerte vezető szerepet. A Saab magyarországi története 2004-től vett fordulatot, amikor a General Motors, mint a svéd gyár tulajdonosa budaörsi székhellyel létrehozta közép- és kelet-európai regionális központját. A GM innen látja el márkái – azaz az Opel, a Chevrolet, a Cadillac és a Saab – képviseletének irányítását Magyarországon kívül többek között a cseh, szlovák, román, bolgár, szerb, horvát, szlovén, török, orosz, lengyel és a három balti ország piacain.

Az értékesítés, marketing és szerviz-vevőszolgálat területén a Saab esetében a munka sajátossága, hogy a General Motors közvetlen importőr is a lengyel és a török piacon, számos egyéb országban pedig független importőrök végzik az értékesítési és marketing feladatokat. Ilyen módon a budapesti székhelyű Polar mobil fed le egy kisebb régiót, felel a magyar, román, cseh, szlovák, bolgár, szerb piacért.

- Hogyan és miért került előtérbe a bioetanol téma ? – kérdeztük Roóz Balázstól, a Saab regionális marketing menedzserétől.

- Svédország az elmúlt tíz év során intenzív és koordinált kormánystratégiát dolgozott ki és hajt végre a fosszilis üzemanyagok környezetbarát fajtákkal való kiváltására. Deklarált céljuk az, hogy 2020-ra függetlenné váljanak a kőolajimporttól. A cél elérését segíti, hogy a kormányzat szövetséget kötött a megvalósításra az etanol termelőkkel, akik az üzemanyagot gyártják, a busz és személyautó gyártóival, egyetemekkel és önkormányzatokkal. A kormány határozott és hatékony ösztönző rendszereket dolgozott ki, hogy az alternatív üzemanyagok elterjedése, felhasználása fokozódjon. Az intézkedések eredményeként ma már a stockholmi buszok döntő többsége etanollal jár, a Saab 9.5-ös modellje értékesítésének 85 %-át az e-85-el (85% etanol, 15 % benzin) működő autók eladása teszi ki. A svéd közbeszerzési törvény előírja, hogy a kormányzati, önkormányzati beszerzések 75%-át alternatív üzemanyaggal járó járműveknek kell kitenniük. Az ilyen járművek ingyenesen parkolhatnak, a cégautók adókedvezményt kapnak, tehát a fogyasztóknak érdeke a környezetbarát autók vásárlása és használata, hosszabb távon is.

- Milyen előnyei vannak az E-85-ös technológiának ?

- A technológia egyszerű és megfizethető, emellett környezetbarát, nem korlátozza az autóst és nem komplikálja a jármű használatát. A legfontosabb előnye, hogy a fosszilis széndioxid kibocsátása az autónak 85%-kal, a nitrogénoxid kibocsátása 35%-kal csökken. Emellett, ha éppen nincsen elérhető e-85-ös töltőállomás, normál 95-ös benzinnel is üzemeltethető a jármű, illetve a két üzemmód között bármilyen keverékkel. A Saab ezen túlmenően világelső abban a tekintetben, hogy az E-85-ös üzemanyag használatát a turbó üzemmel ötvözi. Ennek köszönhetően a teljesítmény 150 lóerőről 180-ra emelkedik, azaz 20%-kal nő.

A Saab már rendelkezik tisztán, azaz 100% etanollal működő autóval is, melynek teljesítménye 2 literes motor esetében eléri a 300 lóerőt. Svédországi testvérvállalatunk, a Scania gyárt tiszta etanollal járó autóbuszokat, ezek Stockholmban és más svéd városokban közlekednek. A svédek környezetvédelmi tudatossága közismert, ennek és a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően Svédországban már több mint ezer E-85 töltőállomás működik és a nagyobb forgalmúakat kötelezik is ilyen üzemanyag kiszolgálására.

- Ezek után hogyan kerül Magyarország ebbe a képbe, mik a lehetőségek ?

- Azt mondhatjuk, hogy hazánk kivételesen jó helyzetben van, illetve lehet! Közismert, hogy jelentős kukorica, gabonafeleslegeink vannak, melyek tárolása drága, értékesítése szinte lehetetlen. Ha ezen alapanyagokból etanolt gyártunk, ezzel kőolajimportot válthatunk ki, komoly exporttöbbletet érhetünk el, a mezőgazdaságnak kitörési pontot jelenthet mindez. Mindemellett a hazai felhasználás révén jelentősen javulhat a levegőminőség szerte az országban, elsősorban a városokban. Ráadásul az E-85 fogyasztói ára minimum 30-40 %-kal alacsonyabb lehet a 95-ös benzinénél. Az Európai Únió is egyre erőteljesebben hangsúlyozza az alternatív, megújuló energia, üzemanyagok felhasználása fokozásának szükségességét. Ha a hazai felhasználást ílymódon mindenki hasznára fordítjuk egyúttal megfelelünk az EU elvárásainak, előírásainak is. Összegezve tehát ez egy win-win szituáció lehetne mindenkinek !

- Hol tart ma az ügy Magyarországon és mit kell tenni a közeljövőben, hogy ez tényleg egy magyar sikertörténet legyen ?

- Egy éve járt Svédországban a három érintett magyar minisztérium képviselőiből álló delegáció, ahol tanulmányozták a svéd modellt, tárgyaltak a svéd kormányzati képviselőkkel. Ezek után került sor az E-85 magyar szabványosítására és idén januártól életbe lépett a 85% etanol tartalomra vonatkozóan a jövedéki adó mentesség. Az üzemanyag forgalmazását egy GKM rendelet teszi lehetővé remélhetőleg még e hónapban. Több vállalkozó már építi E-85-t kiszolgáló kútját, az első néhány Budapesten és Pest megyében nyílik meg. A szélesebb körű elterjesztéshez - a svéd példa alapján -, összehangolt és mielőbb bevezetendő kormányzati stratégiára van szükség. Ennek tartalmaznia kellene a felhasználás ösztönzését mind a közületi, mind pedig a magánfogyasztó felé. Az üzemanyag ára versenyképes, az ilyen, etanollal működő járművek beszerzését kell ösztönözni, pl. az ingyenes parkolással, adókedvezménnyel, elsődlegesen pedig a regisztrációs adó jelentős mérséklésével. Fel kellene számolni itt azt az anomáliát, amely jelenleg komolyan preferálja az egyébként fosszilis üzemanyaggal járó hibridautókat, ugyanakkor nem nyújt hasonló, vagy netán jobb feltételeket az e-85-el járó modelleknek. Egy új, etanolos autó vásárlója 4-500 ezer forinttal olcsóbban juthatna így gépkocsijához, emellett a környezetet is kímélné. A magyar közbeszerzésekben pedig - szintén a svéd példa alapján - kötelezően kellene előírni az alternatív üzemű járművek egyre fokozódó hányadot, különösen pl. a környezetvédelem, mezőgazdaság érintett szervei járhatnának élen a példamutatásban. A tömegközlekedésben evidens volna az etanolos buszok bevezetése, állami finanszírozású normatív vagy beszerzési támogatása. A svéd és egyéb érdekeltségű etanolgyártó nagyberuházások termelési kapacitásai 2008-ban jelentős mennyiség gyártását teszik lehetővé, rajtunk múlik, hogy ebből mennyi kerül mindannyiunk hasznára itthon felhasználásra. A magunk részéről megkezdtük az E-85-ös biopower Saab modellek forgalmazását Magyarországon, reméljük, hogy a környezettudatos és  a zsebükre is figyelő racionális vásárlók minél többen választják autóinkat.

B. A.

 

Még nincs hozzászólás.
 

HIR-HALOM