Napi Plusz : UKRÁNOK ÁLTAL FIZETETT CIKKEL SZORGALMAZZA A POLITICO AZ UKRÁN TERMÉKEK EURÓPAI PIACRA JUTÁSÁT |
UKRÁNOK ÁLTAL FIZETETT CIKKEL SZORGALMAZZA A POLITICO AZ UKRÁN TERMÉKEK EURÓPAI PIACRA JUTÁSÁT

A brüsszeli székhelyű Politico hírportál egyik friss cikke nem európai vagy amerikai, hanem ukrán finanszírozásból készült. A támogatást az Ukrajnai Munkaadók Szövetsége nyújtotta, amely ukrán vállalatokat képviselő szervezet. A célja, hogy elősegítsék Ukrajna gazdasági kapcsolatainak bővítését az Európai Unióval, különösen a mezőgazdaság területén.
A fizetett cikk arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy Ukrajna és az EU gazdasági integrációja – vagyis a két gazdaság szorosabb együttműködése – kedvező lehet mindkét félnek. Mindezt annak ellenére állítják, hogy az uniós mezőgazdasági szereplők egy része komoly fenntartásokat fogalmaz meg – számol be róla a Mandiner.
„A növekvő geopolitikai feszültségek közepette az Ukrajnával a szorosabb integráció az EU gazdasági és stratégiai érdeke. Ahhoz, hogy előrelépés történjen, mindkét félnek túl kell lépnie a mezőgazdasági kvóták körüli vitákon, és a nagyobb képet kell szem előtt tartania” – olvasható a fizetett cikkben.
A nyugat-európai gazdák közül sokan attól tartanak, hogyha az ukrán mezőgazdasági termékek – például a gabona, a baromfi vagy a cukor – vámmentesen kerülnek az EU piacaira, azzal kiszoríthatják a helyi termelőket.
A Politico azonban azt állítja, hogy ezek az aggodalmak elsősorban politikai indíttatásúak.
A cikk szerint: „Az aggodalmak középpontjában olyan termékek állnak, mint a cukor, a baromfi, a tojás és a bioetanol. A lehetséges korlátozásokról szóló vitákat a nemzeti mezőgazdasági érdekeket védő egyes ipari szövetségek táplálják. Ez a dinamika a kereskedelem átpolitizálásának és a szélesebb körű partnerség veszélyeztetésének kockázatával jár.”
A szerzők úgy vélik, hogy az európai agrár-érdekképviseletek túl szűken értelmezik a helyzetet: „túlságosan szűken látják” a helyzetet.
A Politico korábban is kapott kritikát anyagi függetlenségével kapcsolatban. Az Egyesült Államokban például komoly vitát váltott ki, amikor kiderült, hogy az amerikai kormány több hivatalon keresztül összesen 8 millió dollárt költött el a Politico Pro szolgáltatásának előfizetésére.
A botrány hatására a Fehér Ház elrendelte, hogy minden ilyen típusú médiaszerződést fel kell bontani. Az intézkedés többek között a Politico, a BBC és a Bloomberg tartalmait is érintette. A Politico védekezésképpen a következő nyilatkozatot tette: „Ez nem finanszírozás. Ez egy tranzakció – ahogy a kormányzat is vásárol kutatást, berendezéseket, szoftvereket és ipari jelentéseket. Egyes online hangok szándékosan terjesztenek valótlanságokat” – írták.
2025.04.09.
|