ÉTEL, ITAL... : AZ ÉV LEGNAGYOBB ÁTVERÉSE: DÍJAZTÁK A NÉPSZERŰ CSOKIGYÁR A MILKA LEGARCÁTLANABB REKLÁMHÚZÁSÁT |
AZ ÉV LEGNAGYOBB ÁTVERÉSE: DÍJAZTÁK A NÉPSZERŰ CSOKIGYÁR A MILKA LEGARCÁTLANABB REKLÁMHÚZÁSÁT

Idén a Milka kapta meg a legarcátlanabb reklámhazugságért járó díjat, az Arany Krémest. A Foodwatch nevű szervezet 2009 óta osztja ki ezt az elismerést azoknak a termékeknek, amelyek a fogyasztók szerint az év legnagyobb hazugságát képviselik. Az idei online szavazáson öt termék került be a döntőbe, ahol több mint 58 ezer résztvevő 34 százaléka szavazott a Milka csokoládémárkára.
Az idei jelöltek között volt Shirin David rapper DirTea Glow jegesteája (amely adalékanyagokkal „szép bőrt és körmöket” ígér), a Rama margarin a Flora Food Grouptól, az InnoNature menstruációs csokiszelete („MenstruChocbar”), amely állítólag segít menstruációs panaszok esetén, valamint a norvég füstölt lazac a Fish Tales cégtől, amely – bár az eredet nyomon követhetőségét ígéri – nem hajlandó elárulni, honnan származnak a halak. Utóbbi végzett második helyen, a szavazatok több mint 21 százalékával, a menstruációs csokiszelet pedig közel 18 százalékkal a harmadik lett – írta a német Welt.
A Milka győzelmének oka a jelentős áremelés melletti csökkenő tartalom.
A klasszikus alpesi tej ízű tábla csokoládé néhány hónapja már csak 90 grammot nyom, szemben a korábbi 100 grammal – miközben a csomagolás mérete változatlan maradt, az ár pedig 1,49 euróról 1,99 euróra nőtt. Ez azt jelenti, hogy a Milka csokoládé majdnem 50 százalékkal drágult.
A Foodwatch úgy fogalmazott, hogy „a Mondelez (amely gyártja a Milka csokit) csökkenti a tábla méretét, miközben felfújja az árat.” Ez a jelenség klasszikus példája a zsugorinflációnak – egy angol szavakból alkotott kifejezés („shrink” = zsugorodni, „inflation” = infláció), amely azt írja le, amikor egy termék mennyisége csökken, de az ára változatlan vagy emelkedik.
A fogyasztóvédők szerint ez a módszer egyre népszerűbb az élelmiszeriparban, és évek óta bírálják a gyakorlatot. A kiszerelés változását gyakran nehéz első pillantásra észrevenni, így ezek burkolt áremeléseknek számítanak. Egy közel 4 ezer 200 felnőtt részvételével készült YouGov-felmérésből kiderült, hogy a vásárlók mindössze 12 százaléka nézi meg mindig a csomagoláson feltüntetett mennyiséget, mielőtt eldönti, hogy megveszi-e a terméket.
A Mondelez visszautasítja a csalás vádját. Szerintük a súly egyértelműen fel van tüntetve a csomagoláson, a Milka weboldalán pedig teljes áttekintést kínálnak a különböző táblaformátumokról, ízekről és grammokról. A Foodwatch szerint viszont a súlyt feltüntető számot gyakran eltakarják a bolti polcon lévő kartoncsomagolás nyelvei.
A megemelt árat a Mondelez a költségek drasztikus növekedésével indokolja.
Kiadott közleményükben a kakaó árának növekedésére hivatkoznak, amely állításuk szerint az elmúlt 12 hónapban csaknem megháromszorozódott, és rekordmagasságot ért el.
Emellett az egyéb költségek – az energia, a csomagolás és a logisztika – továbbra is magasak. A cég szerint ebben a környezetben különféle intézkedéseket kellett bevezetni, például a súlycsökkentést hogy „versenyképesek maradhassanak, és ne kelljen kompromisszumot kötni a csokoládé ízében, illetve minőségében”. Az árak emelését „végső megoldásnak” nevezték.
A Foodwatch szerint azonban ez a magyarázat nem állja meg a helyét. Az általuk idézett német statisztikai hivatal szerint a csokoládé alkategória ára 2024 eleje és 2025 januárja között csupán nyolc százalékkal nőtt. Ezzel szemben a Milka termékei akár 64 százalékos áremelkedést mutattak 2025 februárjáig. Ráadásul a Mondelez saját pénzügyi jelentése szerint a gyártási költségek továbbra is alacsonyak.
A Milkának nem ez volt az első ehhez hasonló elismerése. 2025 februárjában a hamburgi fogyasztóvédelmi központ (Verbraucherzentrale Hamburg) már a hónap csaló csomagolása címmel illette a Milka csokitáblát.
Ami az előző éveket illeti, az Arany Szélhámos díjazottjai többek között a Danone Actimel joghurtitala, a Ferrero Tejszelet, a Coca-Cola „Smart Water” nevű vize, valamint tavaly az Alete gyerek-gyümölcscsemege (Obsties) voltak.
2025.07.15.
|