© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam
© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam

 

NAPI PLUSZ  - HÍR-HALOMÉTEL, ITAL...  - KORZÓ    - FACEBOOK   - X 

 
Naptár
2025. Július
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos
 

 https://twitter.com/CsitariPress

Blog

https://hu.euronews.com/ 

IMPRESSZUM
 

 

 

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 

 

 Klikk a Képre!

 

 

Gazdaság és Közélet 2006-2025

 
Forgalom
Indulás: 2006-09-02
 
ÉTEL, ITAL...
ÉTEL, ITAL... : AZ ÉV LEGNAGYOBB ÁTVERÉSE: DÍJAZTÁK A NÉPSZERŰ CSOKIGYÁR A MILKA LEGARCÁTLANABB REKLÁMHÚZÁSÁT

AZ ÉV LEGNAGYOBB ÁTVERÉSE: DÍJAZTÁK A NÉPSZERŰ CSOKIGYÁR A MILKA LEGARCÁTLANABB REKLÁMHÚZÁSÁT

Idén a Milka kapta meg a legarcátlanabb reklámhazugságért járó díjat, az Arany Krémest. A Foodwatch nevű szervezet 2009 óta osztja ki ezt az elismerést azoknak a termékeknek, amelyek a fogyasztók szerint az év legnagyobb hazugságát képviselik. Az idei online szavazáson öt termék került be a döntőbe, ahol több mint 58 ezer résztvevő 34 százaléka szavazott a Milka csokoládémárkára.


    Az idei jelöltek között volt Shirin David rapper DirTea Glow jegesteája (amely adalékanyagokkal „szép bőrt és körmöket” ígér), a Rama margarin a Flora Food Grouptól, az InnoNature menstruációs csokiszelete („MenstruChocbar”), amely állítólag segít menstruációs panaszok esetén, valamint a norvég füstölt lazac a Fish Tales cégtől, amely – bár az eredet nyomon követhetőségét ígéri – nem hajlandó elárulni, honnan származnak a halak. Utóbbi végzett második helyen, a szavazatok több mint 21 százalékával, a menstruációs csokiszelet pedig közel 18 százalékkal a harmadik lett – írta a német Welt.
    A Milka győzelmének oka a jelentős áremelés melletti csökkenő tartalom.
    A klasszikus alpesi tej ízű tábla csokoládé néhány hónapja már csak 90 grammot nyom, szemben a korábbi 100 grammal – miközben a csomagolás mérete változatlan maradt, az ár pedig 1,49 euróról 1,99 euróra nőtt. Ez azt jelenti, hogy a Milka csokoládé majdnem 50 százalékkal drágult.
    A Foodwatch úgy fogalmazott, hogy „a Mondelez (amely gyártja a Milka csokit) csökkenti a tábla méretét, miközben felfújja az árat.” Ez a jelenség klasszikus példája a zsugorinflációnak – egy angol szavakból alkotott kifejezés („shrink” = zsugorodni, „inflation” = infláció), amely azt írja le, amikor egy termék mennyisége csökken, de az ára változatlan vagy emelkedik.
    A fogyasztóvédők szerint ez a módszer egyre népszerűbb az élelmiszeriparban, és évek óta bírálják a gyakorlatot. A kiszerelés változását gyakran nehéz első pillantásra észrevenni, így ezek burkolt áremeléseknek számítanak. Egy közel 4 ezer 200 felnőtt részvételével készült YouGov-felmérésből kiderült, hogy a vásárlók mindössze 12 százaléka nézi meg mindig a csomagoláson feltüntetett mennyiséget, mielőtt eldönti, hogy megveszi-e a terméket.
    A Mondelez visszautasítja a csalás vádját. Szerintük a súly egyértelműen fel van tüntetve a csomagoláson, a Milka weboldalán pedig teljes áttekintést kínálnak a különböző táblaformátumokról, ízekről és grammokról. A Foodwatch szerint viszont a súlyt feltüntető számot gyakran eltakarják a bolti polcon lévő kartoncsomagolás nyelvei.
    A megemelt árat a Mondelez a költségek drasztikus növekedésével indokolja.
    Kiadott közleményükben a kakaó árának növekedésére hivatkoznak, amely állításuk szerint az elmúlt 12 hónapban csaknem megháromszorozódott, és rekordmagasságot ért el.
    Emellett az egyéb költségek – az energia, a csomagolás és a logisztika – továbbra is magasak. A cég szerint ebben a környezetben különféle intézkedéseket kellett bevezetni, például a súlycsökkentést hogy „versenyképesek maradhassanak, és ne kelljen kompromisszumot kötni a csokoládé ízében, illetve minőségében”. Az árak emelését „végső megoldásnak” nevezték.
    A Foodwatch szerint azonban ez a magyarázat nem állja meg a helyét. Az általuk idézett német statisztikai hivatal szerint a csokoládé alkategória ára 2024 eleje és 2025 januárja között csupán nyolc százalékkal nőtt. Ezzel szemben a Milka termékei akár 64 százalékos áremelkedést mutattak 2025 februárjáig. Ráadásul a Mondelez saját pénzügyi jelentése szerint a gyártási költségek továbbra is alacsonyak.
    A Milkának nem ez volt az első ehhez hasonló elismerése. 2025 februárjában a hamburgi fogyasztóvédelmi központ (Verbraucherzentrale Hamburg) már a hónap csaló csomagolása címmel illette a Milka csokitáblát.
    Ami az előző éveket illeti, az Arany Szélhámos díjazottjai többek között a Danone Actimel joghurtitala, a Ferrero Tejszelet, a Coca-Cola „Smart Water” nevű vize, valamint tavaly az Alete gyerek-gyümölcscsemege (Obsties) voltak.

  2025.07.15.
 

Még nincs hozzászólás.
 

HIR-HALOM     

 

- AZ ÉV LEGNAGYOBB ÁTVERÉSE: DÍJAZTÁK A NÉPSZERŰ CSOKIGYÁR A MILKA LEGARCÁTLANABB REKLÁMHÚZÁSÁT

- HOLTAN TALÁLTAK EGY VÁLTÓKEZELŐT A KÖRÖSLADÁNYI VASÚTÁLLOMÁSON

- AZ ADRIAI-TENGER EGYIK LEGRÉGEBBI HAJÓRONCSÁT FEDEZTÉK FEL HORVÁTORSZÁGBAN

- BÉRGYILKOSOKKAL MEG AKARTA ÖLETNI HÁROM HARAGOSÁT EGY KECSKEMÉTI FÉRFI

- KÉKSZALAG: SAJÁT REKORDJÁT MEGDÖNTVE A FIFTY-FIFTY NYERTE A TÓKERÜLŐ VERSENYT

- KECSKEMÉT: KÁBÍTÓSZERT ÁRULÓ FIATAL FÉRFI ELLEN JAVASOL VÁDEMELÉST A KECSKEMÉTI RENDŐRSÉG

- TÖBB SZÁZ MÁSODIK VILÁGHÁBORÚS ROBBANÓESZKÖZ KERÜLT ELŐ DEBRECENBEN

- SPANYOLORSZÁGBAN FOGTÁK EL MAGYARORSZÁG EGYIK LEGKERESETTEBB BŰNÖZŐJÉT

- FOLYAMATOSAK VOLTAK AZ UTÓRENGÉSEK SZOMBAT ÉJSZAKA CSONGRÁD TÉRSÉGÉBEN

- TŰZ VESZÉLYEZTETTE A SZENTENDREI SKANZENT

- BOZÓTTŰZ MIATT LEÁLLÍTOTTÁK A VONATFORGALMAT KISKUNDOROZSMÁNÁL A SZEGEDI FŐVONALON