© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam
© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam

 

NAPI PLUSZ  - HÍR-HALOMÉTEL, ITAL...  - KORZÓ    - FACEBOOK   - X 

 
Naptár
2025. Október
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos
 

 https://twitter.com/CsitariPress

Blog

https://hu.euronews.com/ 

IMPRESSZUM
 

 

 

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 

 

 Klikk a Képre!

 

 

Gazdaság és Közélet 2006-2025

 
Forgalom
Indulás: 2006-09-02
 
Napi Plusz
Napi Plusz : VÉRZIK NÉMETORSZÁG SZÍVE – A MÉREGDRÁGA ENERGIA ÉS A ZÖLDSZABÁLYOK TÖNKRETESZIK A NÉMET IPART

VÉRZIK NÉMETORSZÁG SZÍVE – A MÉREGDRÁGA ENERGIA ÉS A ZÖLDSZABÁLYOK TÖNKRETESZIK A NÉMET IPART

Az elmúlt hetekben a kulcsszektorokban – mint amilyen az autó- és gépgyártás vagy a vegyipar – a leépítések együttesen is mutatják, milyen súlyos szerkezeti válságba került a német gazdaság. Mindez a statisztikákban látszik is meg nem is: tíz év után ismét hárommillió fölé nőtt a munkanélküliek száma, azonban vállalati gyakorlatok és a munkaerő egészségtelen mozgása miatt még van tere a politikai főáramnak az adatok kozmetikázására. A CDU–SPD-nagykoalíció munkaügyi és szociális minisztere korábban a reformok őszéről beszélt, a Lufthansa vagy a Bosch tömeges leépítési hullámai azonban azt mutatják, hogy ez nem több üres lózungnál.


    Hétfőn jelentette be a német légiközlekedési óriás, a Lufthansa négyezer munkahely megszüntetéséről szóló terveit 2030-ig. A cég a mesterséges intelligenciára és a „működési hatékonyság javítását célzó programra hivatkozik”, a vállalt cél a folyamatok digitalizálása és összevonása. Azonban a Die Welt felületén megjelent véleménycikkében Martin Seyffarth, a Business Insider Germany főszerkesztője rámutat: a német légiközlekedés rossz helyzetben van és ennek okai a rendkívül magas illetékek és adók.
    Ugyanakkor nem elszigetelt eset sem a Lufthansa, sem a német légiközlekedési-szektor válsága, ugyanis a német gazdaság egészét tekintve a hanyatlás útja felé tart, a német ipari óriások hetente jelentik be a tömeges elbocsátásokat.
    A szerző sorolja, hasonlót lehet tapasztalni a német gazdaság valamennyi kulcságazatában – legyen szó az autóiparról, a gépgyártásról vagy a vegyiparról – a vezető nagyvállalatok esetenként tízezres nagyságrendekben vezényelnek le létszámleépítéseket.
    A Bosch négy napja jelentette 13 ezer ember elbocsátását úgy, hogy tavaly 9000 embert már elküldtek. Legalább ilyen, ha nem súlyosabb a helyzet a ZF techóriásnál, ahol a leépítések száma a 14 ezret közelíti.
    Csak az autóiparban 50 ezer munkahely szűnt meg, alig egy év leforgása alatt.
    A német gépgyártásban minden ötödik állás van veszélyben, a vegyiparban körülbelül 40 ezer munkahely forog kockán, a német gazdasági szakemberek pedig további jelentős leépítésekre számítanak.
    „Németország ipari szíve vérzik, az olyan gazdasági ikonok, mint a Lufthansa pedig sodródnak az árral” – vonta le a szomorú következtetést a helyzettel kapcsolatban Martin Seyffarth, aki szerint mostanra vált valóságossá az, amelyet a korábbi kancellár, Olaf Scholz tagadni akart: Németország a deindusztrializáció közepén tart. Tíz év után első alkalommal emelkedett hárommillió fölé a munkanélküliek száma 2015 óta.
    A német gazdaság kálváriájának azonban vannak meglehetősen deviáns folyományai, ugyanis hiába nőtt a munkanélküliek száma, a folyamat lassan és nem drasztikus mértékben bontakozott ki, ez pedig két tényezőnek köszönhető: a közszférának és korai nyugdíjazásnak.
    Az iparban tapasztalható leépítések mellett a közigazgatásban és állami hivatalokban folyamatos volt a bővítés, a szerző megjegyzi: ott szűnnek meg a munkahelyek, amelyek a jólétet megalapozzák és ott jönnek létre, amelyeknek a jólétre nincs vagy másodlagos hatása van. A közszféra mellett az egészségügyben és az idősellátásban is nő a munkahelyek száma, amely szükséges, de nem képes ellensúlyozni az ipar leépüléséből fakadó veszteségeket.
    A korai nyugdíjazás itt jön be a képbe, a német vállalatok gyakran élnek ezzel, ugyanakkor ezzel hozzájárulnak a hivatalos munkanélküliségi adatok torzulásához azt érzékeltetve ezzel, hogy nem olyan nagy a baj. Gazdasági szempontból azonban ez is káros, hiszen olyan emberek kerülnek ki a munkaerőpiacról, akik még aktívak, és koruk alapján nem is kellene nyugdíjba menniük – így dolgozóból ellátottá válnak.
    A „reformok ősze” a vénasszonyok nyarát sem élte túl, szerkezeti problémákat mutat a nagy ipari szereplők válsága
    A német gazdasági problémák orvoslásának időszakaként jelölte meg a Friedrich Merz vezette nagykoalíció, Bärbel Bas (SPD), szövetségi munkaügyi és szociális miniszter az év második felét a „reformok őszének” is nevezte, utalva ezzel arra, hogy milyen komoly átalakításokat tervez a német gazdaság talpraállítása érdekében a német szövetségi kormányzat. A korábbiakban már kifejtettek fényében a szerző arra jut: „az oly sokat emlegetett »reformok ősze« eddig nem több, mint üres frázis. És kevesen bíznak abban, hogy ez a következő hetekben változna”.
    A politikának pedig érdemi válaszai továbbra sincsenek, vagdalkozásai annál inkább.
    A 2025-ös előrehozott szövetségi választási kampányban például még olyan vádak jelentek meg a nemzeti konzervatív AfD energiapolitikai elképzeléseivel szemben, hogy a zöld energiával való szakítás tömeges munkanélküliséghez és az innovációs képességek hanyatlásához vezetne. Aduászként fontos volt sok esetben megemlíteni a nyitott határok politikájának „fontosságát” vagy az orosz függőség rémképét is, mondván: az a valódi baj a fosszilis energiahordozókkal, hogy azzal csak Putyin járhat jól. Mint azt a fentiekből is láthatjuk, a valóság ennek éppen az ellenkezőjét igazolta.
    A Lufthansa, a Bosch, az autó- és gépgyártók, valamint a vegyipar példája nem csupán átmeneti gazdasági hullámvölgyet mutatnak.
    Egy olyan akut szerkezeti válság tüneteinek tekinthetők, amely a túl magas költségekből, az innovációt gátló szabályozásokból, és egy zöld ideológiai alapokon és az ukrajnai háború szempontjainak alárendelt, elhibázott módon átalakított – és ezzel együtt a világ legdrágábbnak számító – energiarendszerből fakadnak.

  2025.09.30.
 

Szólj hozzá te is!
Név:
E-mail cím:
Amennyiben megadod az email-címedet, az elérhető lesz az oldalon a hozzászólásodnál.
Hozzászólás:
Azért, hogy ellenőrízhessük a hozzászólások valódiságát, kérjük írd be az alábbi képen látható szót. Ha nem tudod elolvasni, a frissítés ikonra kattintva kérhetsz másik képet.
Írd be a fenti szót: új CAPTCHA kérése
 
 
Még nincs hozzászólás.
 

HIR-HALOM     

 

- BUDAPEST: NEMCSÁK KÁROLY MARAD ÚJABB ÖT ÉVIG A JÓZSEF ATTILA SZÍNHÁZ IGAZGATÓJA

- OKTÓBER ELSŐ HÉTVÉGÉJÉN RENDEZIK A SZÜRETI NAPOKAT TOKAJBAN

- ELKÉPESZTŐ FELELŐTLENSÉG: FRIZBIT DOBOTT EGY LÁTOGATÓ AZ OROSZLÁNOK KIFUTÓJÁBA A BUDAPESTI ÁLLATKERTBEN

- HÁROMNAPOS NEMZETKÖZI ÉS NEMZETI DÍJLOVAS ÉS LOVASTERÁPIÁS VERSENYT RENDEZNEK FÓTON

- MEGÖLTEK EGY NŐT KOMÁROMBAN

- IDEGEN SKORPIÓK TERJEDNEK MAGYARORSZÁGON - AZ ELTE SZAKÉRTŐI FOTÓKAT KÉRNEK A NYILVÁNOSSÁGTÓL

- TERROR AZ M3-ASON: VASCSŐVEL TÖRTE BE EGY KAMION ABLAKÁT AZ AGRESSZÍV SOFŐR!

- BRUTÁLIS TERROR BORSODBAN: BENZINT LOCSOLT A LÁBÁRA ÉS A FELGYÚJTÁSÁVAL FENYEGETTE FELESÉGÉT EGY HOLLAND FÉRFI

- ELHUNYT CLAUDIA CARDINALE, OLASZ-FRANCIA FILMCSILLAG

- TRAGÉDIA HEVESBEN: SZARVASSAL ÜTKÖZÖTT ÉS ÁROKBA BORULT EGY AUTÓ, A SOFŐR ÉLETÉT VESZTETTE

- KIS HÍJÁN HALÁLLAL VÉGZŐDÖTT EGY BETÖRÉS BUDAPESTEN