Csendes, kényelmes utazás, alacsonypadlós beszállóhelyek, lépcsőmentes utastér, légkondicionáló, tágas belső tér, rendkívüli gyorsítóképesség… Mindez csak néhány tulajdonsága sok egyéb mellett a küllemében is tetszetős FLIRT villamos motorvonatnak, amely egyelőre csak a Budapest – Székesfehérvár, a Budapest – Pusztaszabolcs és a Budapest – Tatabánya elővárosi vonalak személyforgalmát korszerűsíti a jövőben.
Mint ismert, a MÁV Zrt. 30 darab FLIRT típusú villamos motorvonat beszerzésére írt alá megállapodást a svájci Stadler céggel, amelyek leszállítása 2007 tavaszától 2008 tavaszáig folyamatosan történik. A részletekről Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója tájékoztatta lapunkat.
- A Stadler holding egy svájci családi vállalkozás, amelynek jelenleg három gyára van Svájcban, kettő pedig Németországban, illetve egyet-egyet szeretnénk létrehozni Lengyelországban és Magyarországon. A társaságnak jelenleg 2 ezer 700 alkalmazottja van. Magyarországon a 2005-ös tendernyerést követően építettük fel a pusztaszabolcsi karbantartó bázisunkat, amely – a tervek szerint – az idei esztendő végéig hatvan ember számára biztosít munkát.
- Mi ennek a bázisnak a feladata?
- Elsősorban a magyarországi vasútvonalakon közlekedő FLIRT motorvonatok karbantartása. Mindezek mellett a folyamatos ellenőrzéstől a javítási munkálatokig mindent el kell látnia, vagyis teljes körű szolgáltatást biztosít a bázis a megrendelő számára. Miután a MÁV rendelkezésre állást vásárolt, magunk adjuk a karbantartást 30 éven keresztül. Ha a MÁV lehívja a jelenlegi mellett a további harminc szerelvényre vonatkozó opciót, akkor ennek a bázisnak a feladatai is megsokszorozódnak, amelynek megfelelően 2008 végéig 160 főre növeljük az ott dolgozók létszámát.
- Mely területekre fókuszál az Önök társasága?
- Tudni kell, hogy a Stadler cég elsősorban az elővárosi- és a regionális motorvonatokra koncentrál, lehet ez villamos vagy dízel meghajtású jármű. A mi társaságunknak nem célja átfogni a teljes vasúti termékpalettát, viszont amelyekre fókuszálunk, azokban a legjobbak kívánunk lenni. A Stadler FLIRT a maga kategóriájában kimagaslóan a legjobb konstrukciójú jármű a világon, amely 160 kilométeres óránkénti végsebességre képes, nagyon magas gyorsítóképességgel rendelkezik, s ezek mind az elővárosi személyszállítás korszerűsítését szolgálják. Szeretnénk a jövőben nemcsak a MÁV-nál, de más üzemeltetőknél is megjelenni, ilyen például a GYSEV. Ugyanakkor azt látjuk, a piac úgy fejlődik, hogy alakulni fog több – állami vagy nem állami tulajdonban lévő – regionális üzemeltető is, amely egy modern járműparkkal, alacsony üzemeltetési költséggel tág lehetőségeket nyithat a vasúti közlekedésben.
- Az Európai Unió jelentős összegeket szán a közlekedés fejlesztésére. A vasút milyen arányban részesedhet ebből?
- Az uniós pénzek közvetlenül pályafejlesztésre és pályarekonstrukcióra fordíthatók. Ennek megfelelően Magyarországon is a fő vonalakat 160 kilométeres óránkénti sebességre kell megépíteni. Ez egyben azt is jelenti, hogy megjelenik a korszerűbb járművek iránti utas igény is… Azt gondolom, hogy a piaci potenciál az a javunkra szól és nagyon nagy. Nyilván az üzemeltetők fognak majd járműveket választani, nekünk csakis az lehet a célunk, hogy minél korszerűbb, az igényeknek leginkább megfelelő eszközöket kínáljunk fel, s így minket válasszanak.
A Stadler magyarországi leányvállalata több piaci területen is szerepet kaphat, hisz vannak a vasúti üzemeltetők, amelyek mellett ott vannak a városiak is, ezek a villamosokat esetleg a fogaskerekűt működtetik. Ugyanakkor a magyar piacon kívül a három balti ország is potenciális partnereink közé sorolható. Igazából mi abban reménykedünk, ha a MÁV lehívja a második 30 darabos motorvonat tendert, a kocsitest gyártást Székesfehérvárott vagy Szolnokon felépülő gyárunkban fogjuk elvégezni. Hogy a két helyszín közül melyikre esik a választás, azt nem én vagyok hivatott eldönteni. Annyit azonban elmondhatok, hogy 2009-től a Stadler csoport számít arra, hogy az évi 250 kocsitest gyártására alkalmas üzem felépül az említett városok valamelyikében, s ez csaknem 500 fő megélhetését fogja majd biztosítani.
Csitári János