Több mint 100 országból kereken 6 ezer kiállítóval az Anuga két évente mutatja be a globálisan zajló piaci eseményeket az élelmiszerek és italok piacán. A kiállítók több mint 80 százalék külföldről érkezik. A legfontosabb európai, észak- és dél-amerikai nemzeteken kívül, az elmúlt években egyre inkább megjelennek Ázsiából is országok az Anugán és ezzel az egész világon erősíthetik ill. megalapozhatják kereskedelmi kapcsolataikat.
Kiemelkedő nemzetközi jellege mellett az Anuga másik jellemző márkajegye, hogy egy fedél alatt biztosít egyenrangú egymás melletti jelenlétet a nagy piacvezető vállalatoknak és a kisebb és közepes kiállító cégeknek. A különböző nagyságú vállalkozások megjelenése adja a kínálat sokszínűségét és az érdeklődők legkülönbözőbb igényeit is kompetens módon elégíti ki. Ilyen nagy számú kiállító mellett a helyigény az Anugán óriási. Ezért a 298 ezer m²-es alapterülettel a Koelnmesse (kölni vásár) összes pavilonját (csarnokát) elfoglalja, amely egyébként a világ negyedik legnagyobb vásári, szakkiállítási területe.
Egy ilyen dimenziójú vásári esemény, mint az Anuga, a látogatói oldalon is koncentrált hozzáértést és minőséget követel meg: 158 ezer 817 szakmai látogató utazott a legutóbbi Anugára Kölnbe, összesen 156 országból, közöttük a világ legfontosabb kereskedelmi konszernjeinek és catering vállalatainak felső vezetői (top menedzserei) valamint döntéshozó szakmai beszerzők a kereskedelem és a „házon kívüli piac“ területéről.
Az élelmiszeripar az autóiparral, a gépgyártással és vegyiparral együtt a legfontosabb iparága Németországnak. 2006-ban a német élelmiszeripar 138,2 millárd euró forgalmat ért el. A szakmában 519 ezer embert foglalkoztatnak és ezzel a gépgyártás mellett legnagyobb ipari foglalkoztató az országban. A német élelmiszeripar négy legnagyobb forgalmú ágazata a húsfeldolgozás, a tejtermelés, az édesség és a pékárú készítés, valamint az alkoholos italok előállítása. Ezeket követi a zöldség- és gyümölcsfeldolgozás, valamint az ásványvíz és az üdítőitalok palackozása. A német lakosság a teljes vásárlási kiadásainak mára már csak a 12 százalékát fordítja élelmiszerekre és italokra. Ez nagy kihívás a német élelmiszeripar számára ezért már évtizedek óta intenzív versenyben vannak, melynek során nagyon szorítják az árak.
Az élelmiszeripar 2005 óta fellendülésben van, amely következménye az általános piaci fellendülésnek és ennek jótékony hatása a munkaerő piacra. A nagyobb biztonság és bizalom arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy ismét a minőségi, egészséges étrend termékeit keressék.
Az Anuga koncepciója a „10 szakkiállítás egy fedél alatt“, amely először 2003-ban került mind tartalmilag, mind pedig területileg megvalósításra. Tíz meghatározó élelmiszer-szakmát (food területet) egy-egy önálló szakkiállításként von egy fedél alá. Mindegyik saját, összetéveszthetetlen és világosan meghatározott kiállítási területet képez, egyértelműen felismerhető saját profillal. Az Anuga 2007 új szakvásáraként jelenik meg az Anuga Organic. Az eddigi „biotermékek“ súlyponti témából fejlődött tovább és most lép először nemzetközi szinten porondra.
Magyarországról 82 vállalat vett részt a legutóbbi Anuga 2005-ön. Összesen majdnem 40 százalékkal növekedett az elmúlt tíz évben a kiállítók száma: 1997-ben 56 vállalat állított ki a szakvásáron. Az Anuga 2007 szakkiállítás lényegi változása az lesz, hogy át kell költöznie az új létesítésű Kölni Vásár területére.
Áttekinthető tagolás, elrendezés, világos, barátságos és egyidejűleg célszerű architektúra, a kiállító cégek és a látogatók igényeit teljes mértékben kielégítő logisztika, kényelmes és nagy teret biztosító bejárati fogadórész, egy mindenképp meggyőző infrastruktúra – ezek tehát az új Kölni Vásár építészeti paraméterei, amely új területet 2006. januárjában adtak át rendeltetésének.
Képünkön (balról-jobbra) Cristine Hackmann, az Anuga sajtófőnöke, Michael Gerling, a Német Élelmiszerkereskedelmi Szövetség ügyvezető igazgatója és Kakuk Márta a Kölni Vásár Kft. magyarországi képviseletének vezetője
Kiss Árpád
(a szerző felvételei)