Hogy áll a Nemzeti Akkreditáló Testület nemzetközi elismerése?
Röviden: sajnos még nem történt meg. Hosszabban: az új akkreditálási törvény 2005-ben azzal a céllal született, hogy a Nemzeti Akkreditáló Testület (NAT) működése megfeleljen a kötelező harmonizált európai szabvány követelményeinek. Miután a jogszabályi változások bejelentési kötelezettsége kapcsán az új törvény hiteles angol fordítását megküldtük az Európai Akkreditálási Együttműködésnek (EA), az EA Kölcsönös Elismerési Bizottság (EA-MAC) elnöke írásban mutatott rá, hogy a törvény számos rendelkezése nincs összhangban a szabvánnyal. Tájékoztattuk erről a jogalkotót és a kormányt, kérve a segítségüket.
Számos tárca pozitívan reagált, a törvény módosítására mégsem került sor, mivel a Miniszterelnöki Hivatal álláspontja szerint a jogszabály teljes körűen megfelel a szabvány előírásainak. Felkértük tehát az EA-MAC-ot, hogy értékelésünket a kormányzati álláspont figyelembevételével végezze el. Előzetesen elküldtük az előírt dokumentumok (törvények, díjrendelet, NAT szabályzatok) hiteles angol fordítását. Az értékelésre 2007. február 26-28-án került sor. Az EA által kijelölt, francia és holland szakértőkből álló értékelő csoport a dokumentumok áttekintése után a helyszínen vizsgálta, mennyire felel meg tevékenységünk a szabványban előírtaknak, és megfigyelték egy akkreditálási eljárásunkat is. Megállapították, hogy a NAT minőségirányítási rendszere jól működik, az Akkreditálási Iroda személyzete és a külső minősítők megfelelő szakértelemmel rendelkeznek, a megfigyelt akkreditálási eljárást hozzáértő minősítő csoport szakszerűen folytatta le. Sajnos azonban megállapították azt is, hogy akkreditálási törvényünk egyes szabályozásai nem felelnek meg a szabványnak. Emiatt úgy döntöttek, amíg az akkreditálási törvényünk nincs összhangban a szabvány követelményeivel, nem támogatják a NAT értékelésének folytatását. Az értékelés eredményéről és megállapításairól tájékoztattuk a jogalkotót és a kormányt, az összegző jelentés és a megállapítások hiteles magyar fordítását a honlapunkon is közzétettük.
Az EA tájékoztatást kért a NAT-tól, milyen helyesbítő intézkedéseket kíván hozni annak érdekében, hogy a törvény teljes körűen megfeleljen a szabványnak. Ezért 2007. tavaszán elkészítettünk egy feladat- és ütemtervet, amelyben az akkreditálási törvény módosítására is javaslatot tettünk. A jogalkotó Gazdasági és Közlekedési Minisztérium azonban azt javasolta, hogy belső szabályzatainkban oldjuk fel a törvény és a szabvány közötti ellentmondást. Csakhogy erre számos vonatkozásban nincs mód!
Miután nem tudtunk konszenzusra jutni a tárcával Közgyűlésünk 2007. szeptember 25-én határozatban kérte a GKM-t, hogy a testület EA-MLA aláírói státuszának megszerzése érdekében vegye jogalkotási programjába és terjessze az Országgyűlés elé az akkreditálási törvény módosítását, az EA előzetes értékelés megállapításainak figyelembevételével. A közgyűlés határozatba foglalta azt is, hogy amennyiben a tárca nem tartja szükségesnek a törvény módosítását, vállaljon felelősséget azon szervezeteknek a tevékenységéért, amelyeket ez hátrányosan érint. Minderről természetesen ismételten tájékoztattuk a jogalkotót és a kormányt. Ennek eredményeként a közeljövőben kormányzati konzultáció várható a törvénymódosítás szükségességéről.
Időközönként az EA is érdeklődik a törvénymódosítás helyzetéről, nem igazán értik, miért nem lehetett már az akkreditálási törvényt összhangba hozni a szabvánnyal. A NAT képviseli a Magyar Köztársaságot az akkreditálás európai és nemzetközi szervezeteiben, jómagam az EA vezetőségi tagja vagyok, ezért sokszor kerülünk kellemetlen helyzetbe, amikor arra kell válaszolnunk, mi az akadálya a törvény módosításának és a NAT elismerésének, amikor már majdnem mindegyik európai nemzeti akkreditáló testület tagja a kölcsönös elismerési megállapodásoknak.
A vitás kérdések megoldásának elősegítése és az EA álláspontjának ismertetése céljából az EA-MAC elnöke, Gro Rřdland asszony 2007. december 5-én Budapesten találkozott a jogalkotó és a többi tárca képviselőivel. A megbeszélésen részletesen ismertette az EA elvárásait és az európai szabvány követelményeit, elmagyarázta továbbá, hogy a törvény mely szabályozásait kell és miért módosítani. Azt is nyilvánvalóvá tette, hogy ha belátható időn belül a törvényt nem hozzák összhangba a szabvánnyal, nincs lehetőség az akkreditálási rendszerünk elismerésére, de még a NAT EA-tagsága is megszűnhet. Bízunk abban, hogy ez utóbbira nem kerül sor, sőt rövidesen megnyugtató, az EA számára is elfogadható megoldást talál a jogalkotó.
Dr. Ring Rózsa,
A NAT ügyvezető igazgatója
|