A detroiti autókiállításon bemutatott Saab 9-4X BioPower tanulmányautót a Saab azon terve hívta életre, hogy betör a crossover gépkocsik egyre növekvő piacára egy sportos vonalvezetésű, a vezető köré épített modellel, mely nem csupán kialakításában, de környezetbarát működésével is tükrözi a skandináv értékeket.
Az előremutató formavilágú prototípus élményszerű, környezettudatos autózást tesz lehetővé, köszönhetően a BioPower technológiának és a legmodernebb összkerékhajtási rendszernek. „Ez az autó magában foglalja mindazt, amit a Saab képvisel” - nyilatkozta Jan Äke Jonsson, a Saab Automobile ügyvezető igazgatója. Ezenfelül egy fontos lépés az új piaci szegmensekre való belépést célzó terveink megvalósításában – tette hozzá.
A Saab 9-4X BioPower koncepció kialakítása a skandinávokra oly jellemző, puritán formavilágot tükröz, sallangmentes, letisztult vonalvezetésével és jégtömbökére emlékeztető felületeivel. A formabontó frontrészt és belső design elemeket a népszerű Aero X koncepció ihlette. Az autó innovatív rakodási megoldásai közül a legkiemelkedőbb a hegyisport-specialista Salomon céggel közösen kifejleszett sífelszerelés tároló.
A Saab tervezői a Saab Salomon legjobb síelőivel karöltve kifejlesztettek egy újszerű tároló rendszert, sílécek és egyéb hosszabb tárgyak szállítására. A csomagtér elhúzható padlója alatt egy kihajtható, alumínium sí-tartó bújik meg, mely segítségével akár három pár síléc és síbot is szállítható. A síbakancsok számára fűtött tároló rekeszt alakítottak ki a csomagtér padlózata alatt, a maximális funkcionalitás jegyében pedig a teljes csomagtér vízálló és karcmentes gumiborítást kapott.
A kompakt, négyhengeres alumínium BioPower blokk elsőként ötvözi magas oktánszámú E85-ös (85% bioetanol / 15% benzin) üzemmel a turbófeltöltés, a közvetlen befecskendezés és a változó szelepvezérlés előnyeit.
A négyhengeres, kétliteres BioPower turbómotor hatékonysága ékes bizonyítéka a Saab méretgazdaságosságának, a maga 300 lóerejével és 400 Nm-es nyomatékával. A benzines használathoz képest az E85 lényegesen alacsonyabb károsanyag-kibocsátást tesz lehetővé. Ez a technológia a Saab forradalmi XWD (cross wheel drive) összkerékhajtási rendszerével kiegészítve újradefiniálja a vezetési élmény fogalmát. A vezetési élmény fogalma új értelmet nyer a Saab innovatív, XWD nevű összkerékhajtási rendszerének köszönhetően. Az elektronikus vezérlésű, korlátozottan önzáró hátsó differenciálmű (eLSD) segítségével az autó mindig a szükséges arányban osztja el a hajtóerőt, nem csupán a tengelyek, de a hátsó kerekek közt is. Mindent összevetve a Saab 9-4X BioPower koncepció világos kinyilatkozatása a Saab elkötelezettségének az olyan, sportot és szabadidős tevékenységeket kedvelő autósok iránt, akik egyszerre keresnek sportos és környezettudatos vezetési élményt.
A Saab 9-4X BioPower tanulmányt a GME design igazgatója, Anthony Lo és csapata a svédországi Saab Brand Center mérnökeivel és tervezőivel közösen alkotta meg. „Igyekeztünk az Aero X design elemeit a crossover kategóriának megfelelően újraértelmezni, ezzel olyan funkcionális gépkocsit alkotni, mely tökéletesen kielégíti a crossover járművek szerelmeseinek igényeit. – mondta.
A pilótafülkét idéző utastér karakterét az Aero X-ből ismert „clear zone” adja meg, süllyesztett indítógombokkal és infotainment kezelőszervekkel, melyek a középkonzolon helyezkednek el. A műszerfal jellegzetes zöld háttérvilágítása mellett a repülőgépek magasságmérőire emlékeztető kilométeróra és a kormánykerék repülőformájú berakása is a Saab repülőgyártói múltjára utal. A panoráma napfénytető kiválóan illeszkedik egy olyan autó megjelenéséhez, melynek elsődleges célja, hogy maximális vezetési élményt nyújtson.
- B –