© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam
© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam

 

NAPI PLUSZ  - HÍR-HALOMÉTEL, ITAL...  - KORZÓ    - FACEBOOK   - X 

 
Naptár
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos
 

 https://twitter.com/CsitariPress

Blog

https://hu.euronews.com/ 

IMPRESSZUM
 

 

 

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 

 

 Klikk a Képre!

 

 

Gazdaság és Közélet 2006-2025

 
Forgalom
Indulás: 2006-09-02
 
Napi Plusz
Napi Plusz : A VÁROSVEZETÉS BŰNE: CUDAR ÁLLAPOTBAN VANNAK A BUDAPESTI HIDAK!

A VÁROSVEZETÉS BŰNE: CUDAR ÁLLAPOTBAN VANNAK A BUDAPESTI HIDAK!

A közelmúltban felújított Lánchíd kivételével szinte az összes budapesti Duna-hídról elmondható, hogy igencsak rossz műszaki állapotban van. Mind közül azonban a legrosszabb helyzetben a Petőfi híd van, amelynek a felújítását minél hamarabb meg kell kezdeni.


    A budapesti hidakat a Budapest Közút Zrt. tartja fenn, amely jogszabályi kötelezettség alapján ötévente fővizsgálatot tart, évente négyszer pedig ellenőrzést.
    Ami a Gubacsi hidat illeti, nagy riadalmat keltett, hogy a nyár derekán, júliusban beszakadt a gyalogjárdája, amit a műszaki állapotért felelős Budapest Közút azonnal lezárt. A Fővárosi Közgyűlés felügyelte vállalat a történtek miatt magyarázkodásba fogott. Eszerint „tekintettel arra, hogy a járda használhatósága a jövőben is bizonytalan, a középsziget helyén kijelölt gyalogátkelőhely létesítésére vonatkozó tervet soron kívül elkészítjük, és megkezdjük annak engedélyeztetését”.
    Az 1924-ben épült híd hazánk egyik legfontosabb vasúti átkelője, hiszen ezen keresztül jut ki Csepelről a szabadkikötő áruforgalmának java. A folyami átkelőt utoljára három évtizede újították fel, akkor végeztek rajta részleges korrózióvédelmi munkát és újrafestést is. Amúgy a szakértők már három évtizeddel ezelőtt is a híd teljes felújítását vagy az újjáépítést javasolták.
    A híd műszaki állapotára jellemző, hogy öt évvel ezelőtt az akkor már közel százesztendős hídon radikális forgalomcsillapító intézkedéseket kellett bevezetni. Ennek keretében a vasúti szerelvények a hídon mindössze óránként öt kilométeres sebességgel haladhatnak át, a tengelyterhelés pedig nem érheti el a 18 tonnát.
    Kőrösi Koppány, a Budapest Műhely alapítója és kutatási-elemzési igazgatója korábban azt mondta: a Gubacsi hidat kezelő Budapest Közút felelőssége, hogy a hídon ne szakadjon be a járda.
    A szakember úgy gondolja: a politikai felelősséget mindezért egyrészt a Budapest közútját felügyelő fővárosi testületnek, a Vitézy Dávid által elnökölt klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési szakbizottságnak, másrészt pedig Karácsony Gergely főpolgármesternek kell viselnie.
    Hasonló véleményen van Gulyás Gergely Kristóf, a Fővárosi Közgyűlés fideszes tagja is, aki a közösségi médiában korábban arról értekezett, hogy „ez nem természeti katasztrófa, hanem az elmaradt karbantartások, a halogatás és a felelőtlen városvezetés következménye”.
    Nem ez az első eset, hogy Budapest városvezetőinek meggyűlt a baja a dunai hidakkal. A Karácsony Gergely által vezetett főváros a legutóbbi hídfelújítást jelentő Lánchíd kapcsán sem tudta elkerülni a gondatlanság és pazarlás kritikáját.
    Amikor Karácsony Gergely átvette hivatali elődjétől, Tarlós Istvántól a város vezetését, már mindenre kiterjedően elő volt készítve a Lánchíd felújításának ügye.
    Karácsonyék azonban mégis behúzták a kéziféket. Arra hivatkozva írtak ki új tendert, hogy ők majd alacsonyabb árat fognak elérni. Pont a fordítottja történt. Az új közbeszerzést a korábbi győztes, vagyis az A-Híd Zrt. nyerte el, ám a végszámla közel ötmilliárd forinttal nagyobb összegről szólt, mint amit Tarlós István jóváhagyott. A korábbi városvezetés által megálmodott teljes projekt 35 milliárd forintba került volna. A Karácsony-féle kivitelezést valóban „csak” 27 milliárd forintért végezték el, csakhogy a Tarlós-féle közbeszerzés jóval gazdagabb volt, tartalmazta például a Széchenyi tér és a budai Váralagút felújítását is. Ha csak a híd költségeit vetjük egymás mellé, akkor azt látjuk, hogy Tarlósnál 21,8 milliárd forintba került volna, míg a Karácsonyék által 2020. december 18-án elfogadott pályázatban már 26,75 milliárdos árban egyeztek meg.
    Nos, a pénzügyi akadályok a többi dunai átkelő felújítását is nehezítik. Legrosszabb állapotban amúgy a Petőfi híd van, bár az Árpád hídnál is észlelhetők problémák.
    Ismert: az északi és a déli, vagyis az Árpád híd és a Rákóczi híd van kitéve a legnagyobb forgalmi terhelésnek, és a Petőfi híd is. Kőrösi Koppány a minap az InfoRádióban azt mondta, hogy az Árpád híd közepesen rossz állapotban van, de egy jó erős karbantartással még hosszú ideig szolgálatban tartható. Kiemelte a korrózió elleni küzdelmet, mert a hídnak a folyó feletti része erősen rozsdásodik.
    A Rákóczi híd kapcsán elmondta, hogy az még viszonylag fiatal közúti átkelő, ezért komolyabb felújítást még nem igényel. Mindenesetre azt is megjegyezte, hogy a 2011-es újrafestés óta a víz feletti részen itt is megjelent a rozsda.
    Ami a Petőfi hidat illeti: a szakember egyértelműsítette, hogy az állapota alapján már rég meg kellett volna kezdeni a felújítását. A dunai hidaknak 30-40 évente át kell esniük ezen. Kőrösi Koppány e kapcsán kijelentette: „Amikor 2012-ben felmérték az összes budapesti híd állapotát, akkor a szakemberek között azon ment a vita, hogy melyik híddal kezdjék a munkálatokat, a Lánchíddal vagy a Petőfi híddal, mert mind a kettő ugyanolyan rossz állapotban volt. A legnagyobb baj a Petőfi hídnál, hogy maguk a tartószerkezetek, az alapszerkezetek korrodálódtak el rettenetesen” – mondta.
    A Petőfi hidat 1980-ban újították fel – ugyanakkor nem mellékes, hogy a korróziógátló festékek élettartama 20 év.
    A Budapest Műhely alapító-igazgatója a kérdésről a közösségimédia-oldalán bővebben is kifejtette a véleményét. Elmondta: szerinte még nem balesetveszélyes a híd, de a felújítás műszaki előkészületeit már rég meg kellett volna kezdeni.
    A szakember szerint „éppúgy hiányzik északon az Aquincumi híd, délen pedig a Galvani híd, mint ahogyan hiányzik a kettőt összekötő, a körvasút mentén húzódó körút is. Továbbá hiányzik a forgalomból kivont Lánchíd is, amely lezárása előtt a teljes átkelő forgalom hat százalékát bonyolította, és a lezárás óta megváltozott forgalomszerkezet miatt ma az Erzsébet hídra már nem az átkelések 14, hanem 18 százaléka esik. Stratégiai hiba volt a Galvani híd megépítésének megakadályozása a főváros vezetése részéről. A Határ úti kiserdő megmentésének ürügyén elgáncsolt híd ugyanis Dél-Buda közúti forgalmának felét átvehetné. Volt rá 100 milliárd forint kormányzati, és ugyanennyi EU-s forrás, Budapest mégis elgáncsolta az ügyet” – írta. Kőrösi Koppány szerint „különösen azért volt nagy hiba, mert hamarosan fel kell újítani a Petőfi hidat. Szabad szemmel is láthatóan nagyon rossz állapotban van ez az átkelő. Ha nem történik semmi, akkor előbb-utóbb a forgalmat korlátozni kell majd rajta. Ez pedig oda vezet, hogy Dél-Buda elveszítheti a jelenleg a Duna feletti átkelések majd ötödét biztosító hídját”.
    Hangsúlyozta: a „Lánchíd felújításának tervezése bő tíz évvel ezelőtt 280 millió forintba került. A Petőfi híd esetében – mivel szinte a teljes hidat „cserélni” kell majd az elkorrodált, elhasználódott hídrészek miatt – ez az összeg – inflációval is számolva – valahol egymilliárd forint körül lesz. A Petőfi híd felújítása a körmére fog égni a fővárosnak. Ha Budapest vezetése úgy dönt, hogy rászánja a forrást, akkor egy most induló közbeszerzésnek legjobb esetben is fél év múlva van eredménye, a tervezés legalább egy, de nem elképzelhetetlen, hogy két évig tart, tehát a felújítási közbeszerzés kiírására is leghamarabb másfél, két év múlva kerülhet sor” – írta Facebook-bejegyzésében Kőrösi Koppány.

  2025.11.24.
 

Még nincs hozzászólás.
 

HIR-HALOM     

 

- HARMINCMILLIÓ FORINTOT SIKKASZTOTT EGY DOHÁNYBOLTI ALKALMAZOTT

- BUDAPEST: ELOLTOTTÁK A TÜZET AZ V. KERÜLETI TÁRSASHÁZBAN

- KIHIRDETTÉK AZ ÉV BEJGLIJE VERSENY GYŐZTESEIT

- ÚJABB SZAKASZOK ZÁRÁSÁVAL FOLYTATÓDNAK A MUNKÁLATOK AZ M2-ES AUTÓÚTON

- TÖBB MINT NÉGYEZER DOBOZ CSEMPÉSZCIGARETTÁT TALÁLTAK A PÉNZÜGYŐRÖK BÚTOROKBA REJTVE

- GÁZROBBANÁS DIÓSJENŐN: MENTŐHELIKOPTER ÉRKEZETT A HELYSZÍNRE

- UNIÓS OLTALOM ALÁ KERÜLT AZ ETYEKI PEZSGŐ

- DROGOS ÁMOKFUTÓT FOGTAK EL A RENDŐRÖK

- ORSZÁGOS GYROS-RAZZIÁT INDÍT AZ NKFH

- A KUTYA, AKI KŐVEL FIZET A HAMBURGERÉRT – A MEXIKÓI TÖRTÉNET, AMELY MEGHATOTTA A VILÁGOT

- HALÁLRA VERT EGY FÉRFIT KÉT FIÚ EGY HAJDÚNÁNÁSI BUSZMEGÁLLÓBAN

- TÖBB MINT HÚSZMILLIÓ FORINT ÉRTÉKŰ ILLEGÁLIS DOHÁNYTERMÉKET FOGLALT LE A NAV A BUDAPESTI GOLGOTA TÉRI PIACON