© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam
© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam

 

NAPI PLUSZ  - HÍR-HALOMÉTEL, ITAL...  - KORZÓ    - FACEBOOK   - X 

 
Naptár
2025. Október
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos
 

 https://twitter.com/CsitariPress

Blog

https://hu.euronews.com/ 

IMPRESSZUM
 

 

 

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 

 

 Klikk a Képre!

 

 

Gazdaság és Közélet 2006-2025

 
Forgalom
Indulás: 2006-09-02
 
Napi Plusz
Napi Plusz : LÁZÁR JÁNOS: EGY RÉGI ÉS MÉLY SEBET GYÓGYÍTOTT BE A MAGYARORSZÁGI M6-OS ÉS A HORVÁTORSZÁGI A5-ÖS AUTÓPÁLYA ÖSSZEKÖTÉSE

LÁZÁR JÁNOS: EGY RÉGI ÉS MÉLY SEBET GYÓGYÍTOTT BE A MAGYARORSZÁGI M6-OS ÉS A HORVÁTORSZÁGI A5-ÖS AUTÓPÁLYA ÖSSZEKÖTÉSE

Egy régi és mély sebet gyógyított be a magyarországi M6-os és a horvátországi A5-ös autópálya összekötése. Ezt a sebet a hosszúra nyúlt XX. század ejtette a régión, ezen belül Magyarországon és Horvátországon - hangsúlyozta Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfőn a Budapest és Eszék közötti autópálya utolsóként megépült szakaszainak átadó ünnepségén a horvátországi Pélmonostor közelében.


    A miniszter kiemelte: Közép- és Délkelet-Európa előző évszázadát a háborúk tették nagyon hosszúvá. "Ez a korszak végre a sebek begyógyításáról szólt. Hogy a sebeink milyen mélyek voltak, azt jól mutatja, milyen sokáig tartott a gyógyulásuk" - mutatott rá.
    Szükség volt hozzá arra, hogy Magyarország felszabaduljon a kommunista uralom alól, és Jugoszlávia széthullását követően újjászülessenek az olyan nagy és őshonos európai népek államai, mint a horvátoké is. És szükség volt hozzá arra, hogy mindkét ország tagja legyen az Európai Uniónak, majd a Schengen-övezetnek is - mondta Lázár János.
    Mostantól a legfontosabb dolgokra kell összpontosítani, mint a gazdasági növekedés, a társadalmi kapcsolatok erősítése és az egész régió felvirágoztatása, hogy Közép- és Délkelet-Európa hozzájárulhasson a teljes Európai Unió újraindításához - szögezte le.
    A magyar M6-os és a horvát A5-ös összekötése ugyanis nem csupán a két ország ügye. Nem csupán a két nép szempontjából fontos, hanem az önmagát kereső Európa szempontjából is - mondta.
    "Ez a sztráda talán a legfontosabb része annak az európai vasúti-közúti közlekedési korridornak, amely tágabban a Balti- és a Fekete-tenger térségét, szűkebb értelemben azonban Közép-Európát köti össze a Balkánnal. Ha tetszik: a Dunát az Adriával" - szögezte le.
    A miniszter szerint így annak a térségnek a vérkeringését állították helyre, amely valaha - a száz évvel ezelőtti boldog békeidőkben - az öreg kontinens egyik leggyorsabban fejlődő és gyarapodó szellemi-gazdasági "uniója" volt.
    "A Nyugat - láthatjuk nap, mint nap - bajban van. Erejét és fantáziáját vesztette. Versenyképessége csak halványuló emlék. Érdekérvényesítő képessége még a védelmi potenciálját is alulmúlja" - jelentette ki Lázár János.
    A régi kontinens, "Európa tétlenül nézi, ahogy az Újvilág, az Amerikai Egyesült Államok újra naggyá válik". "Tétlenül nézi, ahogy a világgazdaság új bajnokává válik Kína, India vagy Brazília, míg ő maga végzetesen lemarad, mert a gazdasága megerősítése helyett ideológiai küzdelmekbe bonyolódik, mert a külső versenytársak legyőzése helyett a saját tagországait leckézteti és szankcionálja" - tette hozzá.
    Ha Európa újra a régi önmaga akar lenni, akkor nagyobb tisztelettel és nagyobb nyitottsággal kell a közép- és délkeleti-európai térséghez viszonyulnia - hangoztatta a miniszter, ehhez pedig - mint mondta - ebből a térségből kell ihletet merítenie a megújuláshoz: a lengyelektől, a szlovákoktól, a magyaroktól, a horvátoktól, azoktól a nemzetektől és országoktól, amelyek még őrzik a régi európai életmódot és értékrendet.
    "Mi, magyarok sokat perlekedünk Brüsszellel. De sokszor elmondtuk, és szívesen ismétlem itt el, ezen az ízig-vérig európai eseményen is, hogy mi nem elhagyni vagy szétverni akarjuk az uniót, hanem megváltoztatni" - mutatott rá.
    Ehhez azonban - szavai szerint -, előbb a saját adottságaikból kell kihozni a legtöbbet. A saját földrajzi, geopolitikai, kulturális, szellemi és gazdasági potenciálokat kell kiaknázni a lehető legnagyobb mértékben, kooperációval és okos együttműködéssel: kis uniókkal a nagy unión belül - jegyzete meg.
    Az unióépítéshez pedig utak kellenek, helyi és határokon átívelő infrastrukturális beruházások.
    Emlékeztetett arra, hogy 2010, vagyis a magyar fejlesztéspolitikai fordulat óta Magyarország annyi sztrádát és autóutat épített, amennyivel a magyar pályahálózat - lakosságarányosan - mára eléri a legfejlettebb nyugati országok szintjét.
    Magyarország "2010 óta mintegy 4 200 milliárd forintot (több mint 10 és fél milliárd eurót) költött közútfejlesztési beruházásokra. Csak a gyorsforgalmi utak közül mintegy ezer kilométernyi újult vagy épült meg" - mondta a miniszter.
    Kijelentette: "a szuverén és patrióta gazdaságpolitika számukra nem bezárkózó vagy önző gazdaságpolitikát jelent, hanem nyitottat, méghozzá minden irányban: Nyugatra és Keletre, Északra és Délre is".
    "A határ itt, a hátunk mögött, már nem elválaszt, hanem összeköt bennünket, horvátokat és magyarokat. Hát keljünk át rajta, kerüljünk közelebb egymáshoz, fűzzük szorosabbra együttműködésünket. Építsük újra a kis uniónkat a nagy unión belül, hátha ezzel hozzájárulhatunk ahhoz, hogy az egész európai közösség új erőre kapjon - zárta szavait Lázár János.
    Andrej Plenkovic horvát kormányfő beszédében kiemelte: Horvátország teljesen tudatában van közép-európai és Duna-menti identitásának.
    "Éppen ez a két dimenzió köti össze Horvátországot és Magyarországot - a történelem során, napjainkban, és a jövőben is" - húzta alá.

  2025.10.06.
 

Még nincs hozzászólás.
 

HIR-HALOM     

- ELHUNYT KÖVES CSABA KÉTSZERES OLIMPIAI EZÜSTÉRMES KARDVÍVÓ

- BUDAPEST: A KISKÉPZŐSÖK MŰVEIBŐL NYÍLT TÁRLAT A VÁRKERT BAZÁRBAN

- ÚJABB TRAGIKUS ESET A MENTŐKNÉL: A DUNÁBA UGROTT AZ ESZTERGOMI MENTŐÁLLOMÁS VEZETŐJE

- PEST VÁRMEGYE: KÉT SÚLYOS SÉRÜLÉST TÖRTÉNT AZ ÜRÖMI SZÜRETI FELVONULÁSON

- BUDAPEST: GÁZOLT A 4-ES METRÓ

- HALÁLOS VONATGÁZOLÁS TÖRTÉNT GECSE-GYARMAT ÉS VASZAR KÖZÖTT

- ELHUNYT KOPECZKY LAJOS SPORTÚJSÁGÍRÓ

- BUDAPEST: NEMCSÁK KÁROLY MARAD ÚJABB ÖT ÉVIG A JÓZSEF ATTILA SZÍNHÁZ IGAZGATÓJA

- OKTÓBER ELSŐ HÉTVÉGÉJÉN RENDEZIK A SZÜRETI NAPOKAT TOKAJBAN

- ELKÉPESZTŐ FELELŐTLENSÉG: FRIZBIT DOBOTT EGY LÁTOGATÓ AZ OROSZLÁNOK KIFUTÓJÁBA A BUDAPESTI ÁLLATKERTBEN