© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam
© A Gazdaság és Közélet online változata - XX. évfolyam

 

NAPI PLUSZ  - HÍR-HALOMÉTEL, ITAL...  - KORZÓ    - FACEBOOK   - X 

 
Naptár
2025. November
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos
 

 https://twitter.com/CsitariPress

Blog

https://hu.euronews.com/ 

IMPRESSZUM
 

 

 

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 

 

 Klikk a Képre!

 

 

Gazdaság és Közélet 2006-2025

 
Forgalom
Indulás: 2006-09-02
 
KORZÓ
KORZÓ : MAKE HOLLYWOOD GREAT AGAIN: VISSZATÉRHETNEK A RÉGI IDŐK A FILMIPARBA A WOKE BUKÁSÁVAL

MAKE HOLLYWOOD GREAT AGAIN: VISSZATÉRHETNEK A RÉGI IDŐK A FILMIPARBA A WOKE BUKÁSÁVAL

Úgy tűnik Hollywood új útra lép és megszűnhet az erőltetett társadalmi progresszió bástyájának lenni, írja a The New York Times hasábjain megjelent vendégcikk. Újra divatba jöhet a kiemelkedően vonzó színészek és szerepek előtérbe helyezése, valamint a nyers történetmesélés. A trendfordulónak sok jele van, köztük az egyik leglátványosabb, hogy a kilencvenes évek ikonikus forgatókönyvírója és producerje, a magyar származású Joe Eszterhas felkérést kapott az Elemi ösztön című film újbóli feldolgozására.


    A hírek szerint Joe Eszterhas, az Elemi ösztön és a Showgirls filmek magyar-származású forgatókönyvírója a közelmúltban 2 millió dollárért adta el egy „anti-woke” feldolgozás ötletét az Amazon MGM-nek az új Elemi ösztönről, és további 2 millió üti a markát, ha a film tényleg elkészül. Eszterhas nem árulta el pontosan, mitől lehet „anti-woke” az új film, de annyit sejteni engedett, hogy a történet nyers és provokatív lesz.
    A The New York Timeson megjelent cikk szerint egyre szaporodnak a jelek, hogy az amerikai filmipar végül látványosan szakíthat azzal a látszólagos társadalmi tudatosságra épülő iránnyal, amely több mint egy évtizeden át határozta meg a forgatókönyveket, a szereposztásokat és a stúdiódöntéseket. A sokszínűség, egyenlőség és befogadás politikájának (angolul DEI) jegyében, az utóbbi évtizedben a filmgyártás fókusza a kisebbségi csoportok felkarolásának irányába mozdult el. Most azonban úgy tűnik az Egyesült Államokban nem csak az ország vezetése, hanem a kultúra is a régi nagyság felé fordulhat.
    A Netflixen futó A vadászfeleségek című sorozat például egy texasi milliomos feleségét mutatja be, aki puskával, hosszú hajjal és déli akcentussal csábítja el a helyi lelkész kamasz fiát – a szereplők szinte kivétel nélkül vonzóak, szexuálisan túlfűtöttek és fehérek.
    Az amerikai populáris kultúra egyik régi sorozata, a South Parkban is bejelentette: „a woke halott”. A sorozat új évadának első részében Donald Trump amerikai elnök került a céltábla közepére, akit kíméletlenül kigúnyoltak a készítők. A „woke” szájkosara után, talán most végre a humor szabadsága is visszatért. A konzervatív jobboldal a jelenkor vitáiban fontosabbnak tartja a szólásszabadságot, mint a különböző érzékenységekre való kényszeres odafigyelést, vagy a politikai korrektséget. J.D. Vance amerikai alelnök csupán jókedéllyel nyugtázta, amikor ő is megkapta a South Park készítőinek figyelmét.
    Miközben a progresszív média tüzet okádott Sydney Sweeney csábító American Eagle-reklámja kapcsán, Hollywoodban senki sem várta el, hogy a színésznő bocsánatot kérjen és hamut szórjon a fejére, pedig pár éve még ez lett volna az automatikus reflex.
    Mindez jelzi, hogy a „woke” célok, a progresszív értékek képviselete, a faji, nemi és más társadalmi csoportok vélt vagy valós problémáinak orvoslása a jövőben kevésbé fogják mérgezni a közhangulatot.
    Hollywood ezidáig szövetségben állt ezzel az irányzattal: elég csak az utóbbi évek Oscar-díj átadó gáláit övező botrányokra, vagy jelölés feltételéül szabott „egyenlőségi kvótákra” gondolni.
    Mostanra azonban az „egyenlőségi kvóták” és kötelezően előírt befogadási szabályok kontraproduktívak lettek. Sok fehér alkotó érezte úgy, hogy igazságtalan szabályokkal vették el tőlük a lehetőségeket, és mivel a stúdióvezetők többsége továbbra is fehér férfi, a politikailag korrekt lendület már 2023-ban lassulni kezdett. Ez egybeesett az országos hangulatváltozással, amely végül Trump visszatérését is lehetővé tette. Az új adminisztráció nyíltan felszámolja a DEI-politikát, a nagy stúdiók pedig igyekeznek ezt lekövetni. Ma már nem elvárás az e-mail-aláírásban a névmás megjelölése, és a szexuális kisebbségekhez tartozó írók sem élveznek külön piaci előnyt.
    A New York Times vendégszerzője végül felteszi a kérdést: ha Hollywood ilyen könnyen lép túl a „woke-témán”, akkor ez az egész csak egy színjáték volt, esetleg egy kötelező gesztus a liberális ortodoxia felé, amit most egyszerűen ejtettek, mert nem kifizetődő?
    A filmipar végső soron nem politikai küldetést teljesít, hanem szórakoztat. Mint minden üzletnek, ha a közönség ízlése megváltozik, úgy Hollywoodnak is muszáj alkalmazkodnia. Hollywood útja most az lehet, hogy a progresszív korszak előtti ízlés felé fordul. Joe Eszterhas új projektje pedig végül nem azért lesz sikeres, mert progresszív, vagy „anti-woke”, hanem mert az emberek egyszerűen élvezni fogják, hogy végre újra jó filmeket láthatnak.

  2025.08.13.
 

 

HIR-HALOM     

 

- HARMINCMILLIÓ FORINTOT SIKKASZTOTT EGY DOHÁNYBOLTI ALKALMAZOTT

- BUDAPEST: ELOLTOTTÁK A TÜZET AZ V. KERÜLETI TÁRSASHÁZBAN

- KIHIRDETTÉK AZ ÉV BEJGLIJE VERSENY GYŐZTESEIT

- ÚJABB SZAKASZOK ZÁRÁSÁVAL FOLYTATÓDNAK A MUNKÁLATOK AZ M2-ES AUTÓÚTON

- TÖBB MINT NÉGYEZER DOBOZ CSEMPÉSZCIGARETTÁT TALÁLTAK A PÉNZÜGYŐRÖK BÚTOROKBA REJTVE

- GÁZROBBANÁS DIÓSJENŐN: MENTŐHELIKOPTER ÉRKEZETT A HELYSZÍNRE

- UNIÓS OLTALOM ALÁ KERÜLT AZ ETYEKI PEZSGŐ

- DROGOS ÁMOKFUTÓT FOGTAK EL A RENDŐRÖK

- ORSZÁGOS GYROS-RAZZIÁT INDÍT AZ NKFH

- A KUTYA, AKI KŐVEL FIZET A HAMBURGERÉRT – A MEXIKÓI TÖRTÉNET, AMELY MEGHATOTTA A VILÁGOT

- HALÁLRA VERT EGY FÉRFIT KÉT FIÚ EGY HAJDÚNÁNÁSI BUSZMEGÁLLÓBAN

- TÖBB MINT HÚSZMILLIÓ FORINT ÉRTÉKŰ ILLEGÁLIS DOHÁNYTERMÉKET FOGLALT LE A NAV A BUDAPESTI GOLGOTA TÉRI PIACON